1 stycznia 2025 r. weszła w życie oczekiwana od dawna ustawa regulująca sprawy ochrony ludności oraz obrony cywilnej. Dotyczy ona m.in. zadań organów ochrony ludności, a także planowania, szkoleń, ćwiczeń i edukacji w tym zakresie, spraw powiadamiania, ostrzegania, alarmowania oraz finansowania spraw regulowanych ustawą. |
Ustawa z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz.U. z 2024 r. poz. 1907)
Z punktu widzenia pracy architekta w ustawie tej najistotniejsze są przepisy rozdziału 9 pt. „OBIEKTY ZBIOROWEJ OCHRONY”. Ustawodawca wyróżnia dwa rodzaje budowli ochronnych: schrony oraz ukrycia. SCHRON, zgodnie z art. 83 ust. 3, to obiekt budowlany albo jego część o konstrukcji zamkniętej i hermetycznej, wyposażony w urządzenia filtrowentylacyjne lub pochłaniacze regeneracyjne. UKRYCIE to obiekt budowlany albo część obiektu budowlanego o konstrukcji niehermetycznej (art. 83 ust. 4). Uznanie obiektu lub jego części za BUDOWLĘ OCHRONNĄ następuje na podstawie decyzji administracyjnej lub porozumienia (pomiędzy organem a właścicielem lub zarządcą nieruchomości) o uznaniu obiektu za budowlę ochronną.
Ponadto ustawodawca przewidział organizację MIEJSC DORAŹNEGO SCHRONIENIA, którymi są obiekty budowlane przystosowane do tymczasowego ukrycia ludzi (art. 84). Ich organizację powierzono wójtom (burmistrzom, prezydentom miast), starostom lub wojewodom. Będą one organizowane w przypadku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego lub w czasie wojny, jeżeli liczba schronów i ukryć będzie niewystarczająca dla zapewnienia ochrony ludności. Ich organizacja nastąpi w drodze:
W przypadku kiedy właścicielem obiektu, w którym organizowane ma być miejsce doraźnego schronienia, jest podmiot niepubliczny, wydaje się w tym zakresie decyzję administracyjną, od której przysługuje odwołanie (skorzystanie z tego środka nie będzie wstrzymywać wykonania decyzji). Co istotne, obiekty zbiorowej ochrony znajdujące się w obiektach niepublicznych w pierwszej kolejności zabezpieczać będą potrzeby użytkowników budynku, do którego należy obiekt zbiorowej ochrony (art. 104).
Obiekty zbiorowej ochrony powinny być właściwie OZNACZONE za pomocą międzynarodowego znaku rozpoznawczego obrony cywilnej oraz napisu: „SCHRON”, „UKRYCIE” lub „MIEJSCE DORAŹNEGO SCHRONIENIA”.
W ustawie uregulowano również kwestie WSPARCIA FINANSOWEGO w zakresie obiektów zbiorowej ochrony. Wsparcie takie następować będzie na wniosek właściciela lub zarządcy obiektu budowlanego, skierowany do organów ochrony ludności, w formie dotacji celowej. W niektórych przypadkach wsparcie to będzie obligatoryjne, a w innych fakultatywne. Organy ochrony ludności przekazują środki finansowe na budowę budowli ochronnej, przebudowę budowli ochronnej w celu spełnienia warunków technicznych i warunków technicznych użytkowania budowli ochronnej, organizowanie miejsc doraźnego schronienia, przygotowanie budowli ochronnej do użycia. Wsparcie fakultatywne dotyczyć będzie dostosowania obiektów do wymagań, o których mowa w art. 94 i art. 95, oraz remont i utrzymanie obiektów zbiorowej ochrony. Finansowanie wynosić będzie do 100% kosztów inwestycji zwiększonych w związku z koniecznością zapewnienia funkcji budowli ochronnej (oprócz remontu i utrzymania obiektów zbiorowej ochrony).
Obiekty zbiorowej ochrony podlegać będą KONTROLI (art. 107):
Informacje o obiektach zbiorowej ochrony będą gromadzone w specjalnej bazie, prowadzonej w systemie elektronicznym. CENTRALNA EWIDENCJA OZO, bo o niej mowa, zawierać będzie informacje o istniejących lub planowanych budowlach ochronnych, planowanych miejscach organizacji doraźnego schronienia oraz obiektach budowlanych, które mogą stać się miejscami doraźnego schronienia. Baza zawierać będzie szczegółowe informacje o każdym obiekcie. Co zrozumiałe, informacje w niej gromadzone nie będą stanowić informacji publicznej.
W ustawie zawarto przepis upoważniający do wydania rozporządzenia określającego warunki techniczne, warunki techniczne użytkowania i WARUNKI TECHNICZNE USYTUOWANIA BUDOWLI OCHRONNYCH; szczegółowy sposób przygotowania obiektu zbiorowej ochrony do użycia; warunki organizowania oraz wymagania, jakie powinny spełniać miejsca doraźnego schronienia; szczegółowe warunki eksploatacji i zapewnienia porządku w obrębie budowli ochronnych oraz niezbędne wyposażenie budowli ochronnej; sposób prowadzenia Centralnej Ewidencji OZO, przekazywania informacji o obiektach zbiorowej ochrony oraz tryb współpracy organów ochrony ludności z organami administracji architektoniczno-budowlanej, organami nadzoru budowlanego i Państwową Strażą Pożarną. Akt wykonawczy wyda minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa i ministrem właściwym do spraw transportu. Dodatkowo wydane zostanie również rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie kryteriów uznawania obiektów budowlanych albo ich części za budowle ochronne. |
|
Inne ustawy i rozporządzenia:
|