Informacja Biura Architektury i Planowania Przestrzennego w Warszawie z 20 kwietnia 2020

INFORMACJA BIURA ARCHITEKTURY i PLANOWANIA PRZESTRZENNEGO (20.04.)

Informacja aktualna na dzień 20.04.2020 r. – poniższe zasady mogą ulec zmianie wraz z wprowadzeniem kolejnych zmian specustawy Covid-19, rozporządzeń RM i innych aktów prawnych, trudnych dziś do uwzględnienia. 

PRAWO BUDOWLANE
  • Organ może wszcząć postępowanie, ale w sprawach, w których wysyła pisma zakreślające dla stron termin do dokonania czynności informuje stronę, że na podstawie art. 15zzs ust. 1 pkt 6 ustawy o zwalczaniu Covid-19, termin dla stron nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na okres trwania stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego.
  • Bieg terminu dla stron nie rozpoczyna się przez okres trwania stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego, dopiero po zakończeniu stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego rozpocznie się bieg terminu wyznaczonego przez organ lub wynikającego bezpośrednio z przepisów kpa.
  • Powyższa zasada oznacza, że np. organ może wezwać stronę do uzupełnienia braków formalnych wniosku, jednak termin wyznaczony w wezwaniu nie biegnie do czasu zakończenia stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego. Termin rozpocznie bieg po zakończeniu stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego. W przypadku, jednak, gdy strona pomimo, iż termin dla niej nie biegnie, uzupełni braki, czynność należy uznać za dokonaną (czynności dokonane przez strony w okresie stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego są skuteczne).
  • Oświadczenia/stanowiska stron w postępowaniu muszą być prawnie skuteczne, tj. muszą wpłynąć do organu drogą tradycyjną (forma pisemna), przez E-PUAP lub zostać podpisane z wykorzystaniem podpisu elektronicznego.
  • W przypadku złożenia stanowiska strony drogą e-mailową, do którego załączono skany oryginałów dokumentów, organ wezwie stronę do uzupełnienia braków formalnych, jednak należy pamiętać, że termin ten nie biegnie dla strony. W tym czasie organ powinien dokonać analizy złożonej elektronicznie dokumentacji, tak by móc załatwić sprawę możliwie szybko, po dostarczeniu wymaganych oryginałów.
  • W przypadku wydania przez organ decyzji, termin do wniesienia odwołania nie biegnie, chyba, że jedyna strona/wszystkie strony zrzekną się prawa do wniesienia odwołania, zgodnie z kpa (decyzja stanie się ostateczna). Uwaga: Wciąż mamy wątpliwość czy można się skutecznie zrzec odwołania, jeżeli bieg terminu nie rozpoczyna się, ponieważ jest to możliwe jedynie w trakcie biegu terminu, a ten nie rozpoczyna się i nie biegnie.
  • Organ może wystąpić o uzgodnienia i opinie do innych organów, jednak nie obowiązuje obecnie formuła milczącej zgody – należy uzyskać stanowisko właściwego organu, z zastrzeżeniem zasady poniżej.
  • Zgodnie z art. 15 zzs ust. 4 ustawy Covid-19, w okresie, stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19, organ, sąd lub podmiot, prowadzący odpowiednio postępowanie lub kontrolę, może wyznaczyć stronie termin do dokonania czynności lub zarządzić bieg terminu określonego ustawą z możliwością określenia go na czas dłuższy, niż przewidziany ustawą, jeżeli wymaga tego interes publiczny lub ważny interes strony albo kontrolowanego. Strona, uczestnik postępowania, kontrolowany i ich kontrahent oraz organ, do którego zwrócono się o zajęcie stanowiska w trybie art. 106 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, są obowiązani do dokonania czynności w wyznaczonym terminie, a w przypadku zarządzenia biegu terminu następują skutki, które ustawa wiąże z upływem terminu.

Nowe obowiązki dot. pozwoleń na budowę (inwestycje ws. COVID-19)

Nowy rodzaj inwestycji, do których nie stosuje się prawa budowlanego:

Art. 12

1. Do projektowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i rozbiórki obiektów budowlanych, w tym zmiany sposobu użytkowania, w związku z przeciwdziałaniem COVID-19, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym  oraz aktów planistycznych o których mowa w tej ustawie, ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, a w przypadku konieczności poszerzenia bazy do udzielania świadczeń zdrowotnych, także przepisów wydanych na podstawie art. 22 ust. 3, 4 i 4a ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.

2. Prowadzenie robót budowlanych oraz zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części w związku z przeciwdziałaniem COVID-19 wymagają niezwłocznego poinformowania organu administracji architektoniczno- budowlanej.

3.W informacji, o której mowa w ust.2, należy określić:

1)rodzaj, zakres i sposób wykonywania robót budowlanych oraz termin ich rozpoczęcia w przypadku prowadzenia robót budowlanych;

2) dotychczasowy i zamierzony sposób użytkowania obiektu budowlanego lub jego części w przypadku zmiany sposobu użytkowania.

Jeżeli prowadzenie robót budowlanych, o których mowa w ust. 2, powoduje zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, organ administracji architektoniczno-budowlanej, w drodze decyzji podlegającej natychmiastowemu wykonaniu, niezwłocznie ustala wymagania dotyczące niezbędnych zabezpieczeń ich prowadzenia.

UWAGA:

Terminy w postępowaniach administracyjnych dotyczących infrastruktury telekomunikacyjnej nie są zawieszone, działa także milcząca zgoda w takich sprawach.
– można odstąpić od zasady z 10 kpa, także gdy strony zrzekły się swojego prawa;
– można udostępnić akta za pomocą e-maila;
– można przeprowadzić czynność za pomocą np. wideo (tam gdzie jest wymagane osobiste stawiennictwo).

2. USTAWA O UŁATWIENIACH W PRZYGOTOWANIU I REALIZACJI INWESTYCJI MIESZKANIOWYCH ORAZ INWESTYCJI TOWARZYSZĄCYCH
  • Wszystkie terminy, dla organu, dla inwestora, dla Rady m.st. Warszawy, biegną w zwykłym trybie. 
  • Uzgodnienia i opinie przebiegają ustawowo, mogą być dokonane również w trybie milczącej zgody
  • W przypadku publikacji wniosku z przekroczeniem terminu, organ nadal nie pozostaje w bezczynności.
3. PLANY MIEJSCOWE, STUDIUM, UCHWAŁA KRAJOBRAZOWA, REWITALIZACJA
  • Terminy w trwających procedurach planistycznych: dla ogłoszenia w prasie, zbierania wniosków (plany studium) oraz dla uzgodnień i opinii, działa także milcząca zgoda (plany, studium, krajobrazowa, rewitalizacja) – biegną w zwykłym trybie;
  • W trwających procedurach planistycznych terminy wyłożenia planów do publicznego wglądu ulegają zawieszeniu do czasu zakończenia stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego ( w tym zbieranie uwag do planu i organizacja dyskusji publicznych). W przypadku trwających wyłożeń w czasie stanu zagrożenia epidemicznego lub epidemii, zgłoszona uwaga (pomimo zawieszenia terminu) jest skuteczna. Po zakończeniu stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego bieg terminów zostanie wznowiony a ich długość zostanie podana w ogłoszeniach.
  • Opiniowanie projektów planów miejscowych przez dzielnice odbywa się zgodnie ze Statutem, z tym zastrzeżeniem, że milcząca zgoda nie ma zastosowania.
4. DECYZJE WZ
  • Terminy w trwających procedurach administracyjnych, w sprawach wydania decyzji wz – biegną w zwykłym trybie; 
  • Zgodnie z nowym brzmieniem specustawy Covid-19, skoro termin na wydanie decyzji wz/decyzji odmawiającej wz biegnie, to organ może w tym okresie wydać decyzję omawiającą wz. Organ, o tym czy wyda decyzję wz czy decyzję odmawiającą wz, formułuje dopiero na etapie wyników analizy urbanistycznej  i uzgodnień a następnie zawiadomienia stron w oparciu o art. 79a KPA. W takiej sytuacji problematyczny będzie bieg terminu na wniesienie odwołania od decyzji wz/decyzji odmawiającej wz, gdyż art. 15 zzs ust. 2a pkt 4 specustawy COVID-19, mówi wprost o terminach wydania decyzji, a nie terminach w sprawie wydania decyzji.  
  • Uzgodnienie/opinia może być dokonane również w trybie milczącej zgody; 
  • Gdy organ wykonuje zadania w sposób wyłączający bezpośrednią obsługę interesantów:
    – można odstąpić od zasady z 10 kpa, także gdy strony zrzekły się swojego prawa;
    – można udostępnić akta za pomocą maila
    – można przeprowadzić czynność za pomocą np. wideo (tam gdzie jest wymagana osobiste stawiennictwo).
5. POSTĘPOWANIA LICP
  • Organ może wszcząć postępowanie, ale w sprawach, w których wysyła pisma zakreślające dla stron termin do dokonania czynności informuje stronę, że na podstawie art. 15zzs ust. 1 pkt 6 ustawy o zwalczaniu Covid-19, termin dla stron nie rozpoczyna się przez okres trwania stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego;
  • Bieg terminu dla stron nie rozpoczyna się przez okres trwania stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego, dopiero po zakończeniu stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego rozpoczyna się bieg terminu wyznaczonego przez organ lub wynikającego z przepisów kpa;
  • Powyższe oznacza, że np. organ może wezwać stronę do uzupełnienia braków formalnych wniosku, jednak termin wyznaczony w wezwaniu nie biegnie do czasu zakończenia stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego. Termin rozpocznie bieg po zakończeniu stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego. W przypadku, gdy strona pomimo, iż termin dla niej nie biegnie, uzupełni braki, czynność należy uznać za dokonaną.
  • Oświadczenia/stanowiska stron w postępowaniu muszą być prawnie skuteczne, tj. muszą wpłynąć do organu drogą tradycyjną (forma pisemna), przez E-PUAP lub zostać podpisane z wykorzystaniem podpisu elektronicznego;
  • W przypadku złożenia stanowiska strony drogą e-mailową, do którego załączono skany dokumentów, organ po zakończeniu stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego wezwie stronę do uzupełnienia braków formalnych. W tym czasie organ powinien dokonać analizy złożonej elektronicznie dokumentacji, tak by móc załatwić sprawę możliwie szybko, po dostarczeniu wymaganych oryginałów;
  • W przypadku wydania przez organ decyzji, termin do wniesienia odwołania nie biegnie, chyba, że jedyna strona/wszystkie strony zrzekną się prawa do wniesienia odwołania, zgodnie z kpa (decyzja stanie się ostateczna). Uwaga: Wciąż mamy wątpliwość czy można się skutecznie zrzec odwołania, jeżeli bieg terminu nie rozpoczyna się, ponieważ jest to możliwe jedynie w trakcie biegu terminu; 
  • Termin na odwołanie biegnie, przy decyzjach licp – w sprawach infrastruktury telekomunikacyjnej;
  • Organ może wystąpić o uzgodnienia i opinie do innych organów, skuteczna będzie również milcząca zgoda;
  • Zgodnie z art. 15 zzs ust. 4 ustawy Covid-19, w okresie, stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19, organ, sąd lub podmiot, prowadzący odpowiednio postępowanie lub kontrolę, może wyznaczyć stronie termin do dokonania czynności lub zarządzić bieg terminu określonego ustawą z możliwością określenia go na czas dłuższy, niż przewidziany ustawą, jeżeli wymaga tego interes publiczny lub ważny interes strony albo kontrolowanego. Strona, uczestnik postępowania, kontrolowany i ich kontrahent oraz organ, do którego zwrócono się o zajęcie stanowiska w trybie art. 106 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, są obowiązani do dokonania czynności w wyznaczonym terminie, a w przypadku zarządzenia biegu terminu, następują skutki, które ustawa wiąże z upływem terminu. 
  • Nie są zawieszone terminy w postępowaniach administracyjnych dotyczących infrastruktury telekomunikacyjnej, działa także milcząca zgoda w takich sprawach;
    – Milcząca zgoda jest skuteczna, jeśli organ dokona czynności tj. wyśle pismo do innych organów;
    – Gdy organ wykonuje zadania w sposób wyłączający bezpośrednią obsługę interesantów:
    – można odstąpić od zasady z 10 kpa, także gdy strony zrzekły się swojego prawa;
    – można udostępnić akta za pomocą maila;
    – można przeprowadzić czynność za pomocą np wideo (tam gdzie jest wymagana osobiste stawiennictwo).
6. ZRID
  • Organ może wszcząć postępowanie, ale w sprawach, w których wysyła pisma zakreślające dla stron termin do dokonania czynności informuje stronę, że na podstawie art. 15zzs ust. 1 pkt 6 ustawy o zwalczaniu Covid-19, termin dla stron nie rozpoczyna się przez okres trwania stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego.
  • Bieg terminu dla stron nie rozpoczyna się przez okres trwania stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego, dopiero po zakończeniu stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego rozpoczyna się bieg terminu wyznaczonego przez organ lub wynikającego z przepisów kpa.
  • Powyższe zasada oznacza, że np. organ może wezwać stronę do uzupełnienia braków formalnych wniosku, jednak termin wyznaczony w wezwaniu nie biegnie do czasu zakończenia stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego. Termin rozpocznie bieg po zakończeniu stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego. W przypadku, gdy strona pomimo, iż termin dla niej nie biegnie, uzupełni braki, czynność należy uznać za dokonaną.
  • Oświadczenia/stanowiska stron w postępowaniu muszą być prawnie skuteczne, tj. muszą wpłynąć do organu drogą tradycyjną (forma pisemna), przez E-PUAP lub zostać podpisane z wykorzystaniem podpisu elektronicznego.
  • W przypadku złożenia stanowiska strony drogą e-mailową, do którego załączono skany dokumentów, organ po zakończeniu stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego wezwie stronę do uzupełnienia braków formalnych. W tym czasie organ powinien dokonać analizy złożonej elektronicznie dokumentacji, tak by móc załatwić sprawę możliwie szybko, po dostarczeniu wymaganych oryginałów.
  • W przypadku wydania przez organ decyzji, termin do wniesienia odwołania nie biegnie, chyba, że jedyna strona/wszystkie strony zrzekną się prawa do wniesienia odwołania, zgodnie z kpa (decyzja stanie się ostateczna). Uwaga: Wciąż mamy wątpliwość czy można się skutecznie zrzec odwołania jeżeli bieg terminu nie rozpoczyna się, ponieważ jest to możliwe jedynie w trakcie biegu terminu.
  • Organ może wystąpić o uzgodnienia i opinie do innych organów, jednak nie obowiązuje obecnie formuła milczącej zgody – należy uzyskać stanowisko właściwego organu z zastrzeżeniem zasady poniżej.
  • Zgodnie z art. 15 zzs ust. 4 ustawy Covid-19, w okresie, stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19, organ, sąd lub podmiot, prowadzący odpowiednio postępowanie lub kontrolę, może wyznaczyć stronie termin do dokonania czynności lub zarządzić bieg terminu określonego ustawą z możliwością określenia go na czas dłuższy, niż przewidziany ustawą, jeżeli wymaga tego interes publiczny lub ważny interes strony albo kontrolowanego. Strona, uczestnik postępowania, kontrolowany i ich kontrahent oraz organ, do którego zwrócono się o zajęcie stanowiska w trybie art. 106 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, są obowiązani do dokonania czynności w wyznaczonym terminie, a w przypadku zarządzenia biegu terminu następują skutki, które ustawa wiąże z upływem terminu.

Gdy organ wykonuje zadania w sposób wyłączający bezpośrednią obsługę interesantów:
– można odstąpić od zasady z 10 kpa, także gdy strony zrzekły się swojego prawa;
– można udostępnić akta za pomocą maila;
– można przeprowadzić czynność za pomocą np wideo (tam gdzie jest wymagana osobiste stawiennictwo).

ZGŁOSZENIA

Bieg terminu na milczące załatwienie spraw nie rozpoczyna się a rozpoczęty ulega zawieszeniu na okres trwania stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego.

Organ lub podmiot może z urzędu wydać odpowiednio decyzję w całości uwzględniającą żądanie jedynej strony lub wszystkich stron (w tym również zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu).

SKUTKI NIEDOTRZYMANIA TERMINÓW

Bezczynność organu i sankcje za niedotrzymanie terminów: w okresie stanu epidemii oraz stanu zagrożenia epidemicznego nie stosuje się przepisów o bezczynności organów, a organom prowadzącym postępowanie nie wymierza się kar, grzywien ani nie zasądza się od nich sum pieniężnych na rzecz skarżących za niewydanie rozstrzygnięć w terminach określonych przepisami prawa. Zaprzestanie czynności przez organ, nie może być podstawą wywodzenia środków prawnych dotyczących bezczynności, przewlekłości lub naruszenia prawa strony do rozpoznania sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki.

UWAGA OGÓLNA ZMIANA W ZAKRESIE WYZNACZENIA, ZARZĄDZENIA TERMINU, W TYM DLA UZGODNIEŃ I OPINII

W okresie stanu epidemii/ zagrożenia epidemicznego można wyznaczyć stronie termin na dokonanie czynności, można też zarządzić bieg terminu przewidzianego w ustawie, można go przedłużyć. Przesłankami są, w szczególności: interes publiczny lub ważny interes strony.

Art. 15 zzs ust. 4

W okresie, o którym mowa w ust. 1, organ, sąd lub podmiot, prowadzący odpowiednio postępowanie lub kontrolę, może wyznaczyć stronie termin do dokonania czynności lub zarządzić bieg terminu określonego ustawą z możliwością określenia go na czas dłuższy, niż przewidziany ustawą, jeżeli wymaga tego interes publiczny lub ważny interes strony albo kontrolowanego. Strona, uczestnik postępowania, kontrolowany i ich kontrahent oraz organ, do którego zwrócono się o zajęcie stanowiska w trybie art. 106 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, są obowiązani do dokonania czynności w wyznaczonym terminie, a w przypadku zarządzenia biegu terminu następują skutki, które ustawa wiąże z upływem terminu.

PODSTAWY PRAWNE

Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374, 567, 568, 695). 

Art. 15zzs. 1. W okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID bieg terminów procesowych i sądowych w:

1) postępowaniach sądowych, w tym sądowoadministracyjnych,

2) postępowaniach egzekucyjnych,

3) postępowaniach karnych,

4) postępowaniach karnych skarbowych,

5) postępowaniach w sprawach o wykroczenia,

6) postępowaniach administracyjnych,

7) postępowaniach i kontrolach prowadzonych na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa,

8) kontrolach celno-skarbowych,

9) postępowaniach w sprawach, o których mowa w art. 15f ust. 9 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 847 i 1495 oraz z 2020 r. poz. 284),

10) innych postępowaniach prowadzonych na podstawie ustaw – nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na ten okres.

2. Wstrzymanie rozpoczęcia i zawieszenie biegu terminów, o których mowa w ust. 1, nie dotyczy terminów w rozpoznawanych przez sądy sprawach wskazanych w art. 14a ust. 4 i 5, terminów w sprawach wyboru lub powołania organów, których kadencje są określone w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, terminów wyborów do organów jednostek samorządu terytorialnego oraz terminów w sprawach wniosków i pytań prawnych do Trybunału Konstytucyjnego.

2a. Wstrzymanie rozpoczęcia i zawieszenie biegu terminów, o których mowa w ust. 1, nie dotyczy terminów:

1) opiniowania i uzgadniania projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, projektu planu miejscowego oraz projektu uchwały ustalającej zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane, przez organy, o których mowa odpowiednio w art. 11 pkt 5, art. 17 pkt 6, art. 37b ust. 2 pkt 3–7 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;

2) opiniowania projektu gminnego programu rewitalizacji przez organy, o których mowa w art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1398 oraz z 2019 r. poz. 730, 1696 i 2020);

3) o których mowa w art. 11 pkt 1, art. 17 pkt 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;

4) wydania decyzji, o których mowa w art. 59 ust. 1–2a ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;

5) o których mowa w art. 7 ust. 4, 5, 10–15 i 18 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących (Dz. U. z 2020 r. poz. 219 i 471);

6) o których mowa w art. 6 ust. 4, art. 7 ust. 1, art. 17 ust. 4, art. 18 ust. 1, art. 19 ust. 3 i 3a, art. 19a ust. 3 i 6, art. 25a ust. 3, art. 27 ust. 2 i art. 34 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu (Dz. U. z 2019 r. poz. 1554, 1724 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 284);

7) o których mowa w art. 4 ust. 4 i 7, art. 5 ust. 1, art. 20 ust. 1, art. 21 ust. 3 i 4, art. 22 ust. 4 i 7, art. 29 ust. 2, art. 31 ust. 3, art. 32 ust. 2 i art. 35 ust. 4 ustawy z dnia 22 lutego 2019 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w sektorze naftowym (Dz. U. poz. 630 oraz z 2020 r. poz. 284 i 471); 8) o których mowa w art. 4 ust. 3, art. 6 ust. 1, art. 14 ust. 3, art. 15 ust. 3 i art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 191 i 284).

3. Wstrzymanie i zawieszenie biegu terminów, o których mowa w ust. 1, nie dotyczy kontroli i postępowań wskazanych odpowiednio w dziale V rozdziale 3 oddziale 3 oraz dziale VI rozdziale 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych. Prezes Krajowej Izby Odwoławczej, w porozumieniu z Prezesem Urzędu Zamówień Publicznych, może określić, w drodze zarządzenia szczegółowe warunki organizacji pracy Krajowej Izby Odwoławczej związane z zapewnieniem prawidłowego toku jej urzędowania oraz stosowane środki zapewniające bezpieczeństwo, mając na względzie konieczność podejmowania działań związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

3a. Wstrzymanie i zawieszenie biegu terminów, o których mowa w ust. 1, nie dotyczy kontroli i inspekcji oraz postępowań administracyjnych, prowadzonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne i przepisów o przeciwdziałaniu narkomanii, jeżeli nieprowadzenie czynności kontrolnych lub inspekcyjnych oraz niewydanie decyzji mogłoby spowodować niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzi lub zwierząt albo poważną szkodę dla interesu społecznego.

4. W okresie, o którym mowa w ust. 1, organ, sąd lub podmiot, prowadzący odpowiednio postępowanie lub kontrolę, może wyznaczyć stronie termin do dokonania czynności lub zarządzić bieg terminu określonego ustawą z możliwością określenia go na czas dłuższy, niż przewidziany ustawą, jeżeli wymaga tego interes publiczny lub ważny interes strony albo kontrolowanego. Strona, uczestnik postępowania, kontrolowany i ich kontrahent oraz organ, do którego zwrócono się o zajęcie stanowiska w trybie art. 106 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, są obowiązani do dokonania czynności w wyznaczonym terminie, a w przypadku zarządzenia biegu terminu następują skutki, które ustawa wiąże z upływem terminu.

5. W żądaniu, o którym mowa w ust. 4, organ, sąd lub podmiot, prowadzące odpowiednio postępowanie lub kontrolę, wskazują przyczyny wystąpienia z żądaniem.

6. W okresie, o którym mowa w ust. 1, nie przeprowadza się rozpraw ani posiedzeń jawnych, z wyjątkiem rozpraw i posiedzeń jawnych w sprawach określonych w art. 14a ust. 4 i 5.

7. Czynności dokonane w okresie, o którym mowa w ust. 1, w postępowaniach i kontrolach, o których mowa w ust. 1, są skuteczne.

8. Bieg terminu:

1) na milczące załatwienie sprawy,

2) w innej sprawie, w której brak wyrażenia przez organ sprzeciwu, wydania decyzji, postanowienia albo innego rozstrzygnięcia uprawnia stronę lub uczestnika postępowania do podjęcia działania, dokonania czynności albo wpływa na zakres praw i obowiązków strony lub uczestnika postępowania,

3) na wyrażenie przez organ stanowiska albo wydanie interpretacji indywidualnej, z wyjątkiem interpretacji indywidualnej, o której mowa w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa

– nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na okres, o którym mowa w ust. 1.

8a. Wstrzymanie rozpoczęcia i zawieszenie biegu terminów, o których mowa w ust. 8, nie dotyczy terminów na:

1) przedstawienie stanowiska lub warunków, o którym mowa w art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;

2) zajęcie stanowiska lub wyrażenie opinii, o których mowa w art. 37b ust. 4 i 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;

3) zajęcie lub wyrażenie stanowiska, o których mowa w art. 53 ust. 5 i 5c oraz art. 60 ust. 1a ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;

4) przedstawienie opinii, o której mowa w art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji;

5) przekazanie opinii lub przedstawienie stanowiska, o których mowa w art. 7 ust. 13 i 15 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących;

6) wydanie opinii, o których mowa w art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu, w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych oraz art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 22 lutego 2019 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w sektorze naftowym; 7) uzgodnienia, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych oraz art. 4 ust. 5 i 6 ustawy z dnia 22 lutego 2019 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w sektorze naftowym.

9. W okresie, o którym mowa w ust. 1, organ lub podmiot może wydać odpowiednio decyzję w całości uwzględniającą żądanie strony lub uczestnika postępowania, zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu, wyrazić stanowisko albo wydać interpretację indywidualną lub decyzję w sprawach, o których mowa w ust. 3a.

10. W okresie, o którym mowa w ust. 1: 1) przepisów o bezczynności organów oraz o obowiązku organu i podmiotu, prowadzących odpowiednio postępowanie lub kontrolę, do powiadamiania strony lub uczestnika postępowania o niezałatwieniu sprawy w terminie nie stosuje się; 2) organom lub podmiotom prowadzącym odpowiednio postępowanie lub kontrolę nie wymierza się kar, grzywien ani nie zasądza się od nich sum pieniężnych na rzecz skarżących za niewydanie rozstrzygnięć w terminach określonych przepisami prawa.

11. Zaprzestanie czynności przez sąd, organ lub podmiot, prowadzące odpowiednio postępowanie lub kontrolę, w okresie, o którym mowa w ust. 1, nie może być podstawą wywodzenia środków prawnych dotyczących bezczynności, przewlekłości lub naruszenia prawa strony do rozpoznania sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki.

12. Przepisów ust. 1 i 8 nie stosuje się do postępowań administracyjnych i sądowych, w tym sądowoadministracyjnych, dotyczących infrastruktury telekomunikacyjnej w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne.

Jednocześnie informuję, że Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. poz. 679), nie wprowadza od 22 kwietnia żadnych nowych ograniczeń w funkcjonowaniu administracji publicznej

Par. 13 w tym brzmieniu – w zakresie pkt. 1 i 3 występował we wcześniejszych wersjach Rozporządzenia. Teraz Rada Ministrów uznała tylko za stosowne precyzyjne wskazanie, co rozumie przez „działania niezbędne do zapewnienia pomocy obywatelom”, a zatem jaki może być minimalny zakres działania jednostki samorządowej.

Decyzja w sprawie wprowadzenia ograniczeń nadal należy do kierownika jednostki, czyli w naszym przypadku do Prezydenta m.st. Warszawy.

Prezydent 13 marca br. wprowadził stosowne ograniczenia w funkcjonowaniu Urzędu i w najbliższych dniach nie jest przewidywana zmiana tego zakresu.